تاریخچه پیدایش لیگ حرفه ای بسکتبال NBA

تاریخچه پیدایش NBA

با پیشنهاد ماکس کـیس خـبرنـگار روزنامه نیویورک ژورنا ل به آقـای والـتر برایون رئیس تیم هاکی روی یخ و سالن بوستون لیگ بسکتبال BAA راه اندازی شد و با ادغام NBL و BAA لیگ جدیدی به نام NATIONAL BASKETBALL ASSOCIATION با نام مخفف NBA شروع شد.

تا سال ۱۹۴۶ میلادی، بـسکتبال یک ورزش دانشگاهـی بـود امـا یک روز آقـای ماکس کـیس خـبرنـگار روزنامه نیویورک ژورنال به آقـای والـتر برایون رئیس تیم هاکی روی یخ و سالن بوستون پیشنهاد دادن حـرکتـی رو بـه رشد به ورزش بسکتبال و راه اندازی لیگ بسکتبال را کردند. آقای برایون از آن جهت که استادیـوم بـوسـتون و استادـیوم هـای شـهرهـای بزرگ دیگر در این فصل درآمد خوبی ندارند و می توانند از این راه با کشاندن تماشاچی به استادیـوم هـا، پـول خـوبی کـسب کنند، از این فکر استقبال کردند. او سریعا به یازده نفر از صاحبان استادیـوم هـای بـزرگ امـریـکا خـبـر داد. آنها یک جـلسه در شـشـم ژوئن در هـتل کـامادور تشکیل دادند و همه آنها موافقت کردند و اسم بازی ها را BASKETBALL ASSOCIATION OF AMERICA گـــذاشـــته و نام مـخـفـف BAA را بـرای ایـن مـسابـقـات تـعیـین نمودند.

 

کار ریاست رابه عهده آقای ماریس پولودوف که یک وکیل از کونیک تی کـات و رئیس هاکی روی یخ بود، سپردند . آنها یک فصل را با شصت بازی مقدماتی و دور فینال را بین سه تیم از هر گروه برگزار کردند. قـوانین این مسابقات نیز شبـیه به قـوانیـن دانشگاهی بود. اما با چـنـد تغییر! زمان بازی را تغییر دادند که علت آن نیز تنها برای تبلیغ بود. بعد از اینکه پی بردند اگر استراحت ها بیشترباشد، مردم بیشتر برای خـرید خـوراکی و وسایل دیگر در استادیوم مشغول می شوند، در ابتدا بازی را به سه کوارتر پانزده دقیقه ای تقسیم کردنـد و بـعـد از مـدتی به چهار کوارتر دوازده دقیقه ای تغـیـیر دادنـد. قـانـون دیگـر این بـود که دفـاع جـاگـیری را ممنوع کـردند تـا سـرعـت بازی بالا بـرود.

تیم واشنگتن یک مربی به نام رد آربـک داشـت که سالـهای بـعـد نـام او یکی از نامهای مشهور عرصه ان بی ای (NBA) شد. در آن موقع یک سری مسابقه دیگر در غرب امریکا به نام NATIONAL BASKETBALL LEAGUE و با نام مخفف NBL برگزار می شد.
اولین دوره با قهرمانی تیم فیلادلفیا واریورز Philadelphia Warriors به پایان رسید. این تیم با پیروزی های خیلی راحت و با بردن چهار بازی از هفت بازی در فینال اول شد. در آن زمان تبلیغ زیادی در روزنامه ها و تلویزیون انجام نمی شد و تـنها روزنامه نیویورک تایمز بود که ان هم بسیار کم می نوشت، همین امر باعـث شـد اسـتادیـوم ها خالی از تماشاگر باشند. همین مسئله باعث گـردیـد تـا چـهـار تـیـم تـورنـتـو، کلیولند، دیترویت و پیتسبرگ ورشکسته شـوند و در مسابـقـات شـرکـت نکنند.

اما در سال ۱۹۴۷ همه چیز تغییر کرد، تعداد زیادی از بازیکنان درجه یک دانشگاهـها به جـای ایـنکه بـه لیگ NBL بروند به لیگ BAA یعنی همان لیگ حرفه ای جدید رفتند. از اول فصل نتایج بسیار نـزدیـک و زیـبـا بـود و مشخص نبود کدام تیم برنده یا بازنده می شـود و هـمین امر باعث شـد تا هیـجـان بـازی ها زیاد شود و تماشاچی ها راضی باشند. آقای ولودوف رئیس BAA، این پیشرفت را با دعوت از چهار تیم دیگر که در لیگ غرب امریکا به نام NBL بازی می کردند، دو برابر کرد. در فصل ۴۹-۱۹۴۸ بهترین بسکتبالیست های آن دوره یعنی بازیکنانی چون باب دیویس و جرج میکان افسانه ای، با هم به مبارزه برخاستند. آنان همچون جادوگر باعث شدند که تمام سالن ها پر از تماشاگر شوند. بازیکنان در آن زمان درامدی حدود ۶۰۰۰ دلار داشتند. با ادغام NBL و BAA که ده تیم ازلیگ BAA وهفت تیم از لیگ NBL بود، لیگ جدیدی به نام NATIONAL BASKETBALL ASSOCIATION با نام مخفف NBA شروع شد و این بازی ها پیشرفت زیادی کرد.

 

لوگوی لیگ حرفه ای بسکتبال NBA

چهار عامل که باعث پیدایش این لیگ شد:

 

  • در ۲۵ آوریل ۱۹۵۰ در یک هتل کوچک در شیکاگو آقای رد آریک که چهره شناخته شده ای شده ای بود، برای تیم معروف خود یعنی بوستون سلتیکس، آقای چارلز کوپر سیاه پوست را انتخاب کرد. این اولین باری بود که یک بازیکن سیاه پوست به تیم های حرفه ای بسکتبال را می یافت.
    • استفاده از بازیکنان برجسته و خوش تکنیک
    • بهره مند از قانون و مقررات خاص حرفه ای ها
    •  اقدام در مورد برگزاری بازی ها با برنامه مشخص و مدون

رقابت های حرفه ای بسکتبال ان بی ای (NBA) امروزه با شرکت ۳۰ تیم در آبان ماه هر سال برگزار می شود که پس از دور رفت مقدماتی، بازی های سنتی ALL STSR و سپس ادامه بازی ها در دور برگشت و آنگاه پلی آف صورت می گیرد که تا خرداد ماه به طول می انجامد.

 

 

 

http://instagram.com/a.s.basketball

 

Instagram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.