مشکل دوپینگ و راه های مقابله با آن

دوپینگ در بسکتبال

آشنایی با ساز و کار مبارزه با دوپینگ

بسیاری از کشورها و فدراسیون‌های بین‌المللی برنامه‌های مختلفی در جهت مبارزه با دوپینگ دارند، اما در مجموع نمونه گیری ها و آزمایش های کنترل دوپینگ زیر نظر آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(WADA) انجام می شود و سازمان های مبارزه با دوپینگ ملی در حین تمرین، در اردوها، در زمان مسابقات و بازیها یا در هر زمانی از سال می توانند این نمونه گیری ها را انجام دهند.

این نمونه گیری ها را که نمونه گیری ادرار یا خون است، می توان اعلام شده یا اعلام نشده انجام داد. بنابراین در هر جا و هر زمانی که امکان داشته باشد، آزمایش کنترل دوپینگ بدون اطلاع قبلی انجام خواهد شد. بدین معنی که مأموران کنترل دوپینگ (DCOs) می‌توانند در هر زمان و هر مکانی در حین مسابقه و یا خارج از مسابقه در منزل ورزشکار و یا در محل تمرین نمونه‌گیری را انجام دهند. با وجود این، مأموران کنترل دوپینگ، تدابیر لازمه را برای جلوگیری از ناراحتی بی‌مورد ورزشکار به کار خواهند برد.

 

اشکال نمونه گیری:

  1. هنگام برگزاری مسابقات( مسابقات رسمی برای تیم های ملی مثل بازی های المپیک ،رقابت های جهانی و رقابت های منطقه ای)،بازیهای رسمی ،تورنمنت ها و رقابت های باشگاهی سازمان دهی شده توسط فدراسیون های ملی وتورنمنت های بین المللی که برای تیم های ملی و باشگاهها سازمان دهی شده اند.
    ۲.خارج از مسابقات

نحوه انتخاب ورزشکاران:
در هر جا و هر زمانی که امکان داشته باشد، آزمایش کنترل دوپینگ بدون اطلاع قبلی به صورت هدفمند و یا تصادفی انجام خواهد شد. به عنوان بخشی از نقش یک ورزشکار سطح بالای ملی یا بین‌المللی، این ورزشکاران ممکن است بیشتر و ترجیحاً به صورت هدفمند براساس نام در مقایسه با انتخاب تصادفی برای انجام آزمایش کنترل دوپینگ انتخاب شوند. این موضوع، فرصت اثبات رقابت بدون استفاده از دارو را برای این ورزشکاران فراهم می‌آورد.

 

نا محدود بودن تعداد نمونه گیری از یک ورزشکار:
محدودیتی برای تعداد دفعاتی که یک ورزشکار در حین مسابقه، خارج از مسابقه، چه به صورت تصادفی و چه به صورت هدفمند، مورد آزمایش کنترل دوپینگ قرار می‌گیرد، وجود ندارد.
فاصله زمانی مابین آزمایش کنترل دوپینگ قبلی و بعدی یک ورزشکار ممکن است چند هفته، چند روز و یا حتی چند ساعت باشد. انجام بیشتر از یک آزمایش کنترل دوپینگ در یک فاصله زمانی کوتاه مزایایی دارد و می‌تواند تصور هرگونه تقلب احتمالی ورزشکار را منتفی کند.

 

نمونه گیری از ذخیره ها:
اگر ورزشکار از اعضاء یک تیم ورزشی باشد، خواه به رقابت بپردازد و خواه در رقابت شرکت ننماید، درهر صورت ممکن است برای آزمایش کنترل دوپینگ انتخاب شود. یک ورزشکار باید اطلاعات مربوط به دسترسی یا محل حضور خود را حتی در مواقعی که به دلیل مصدومیت و یا بیماری در حال رقابت نیست، ارائه کند تا ماموران مبارزه با دوپینگ در هر زمان و مکانی قادر به تعیین موقعیت و محل حضور وی باشند.

 

دوپینگ

 

مراحل انجام آزمایش کنترل دوپینگ :
۱. انتخاب ورزشکار:
ورزشکار برای انجام آزمایشات دوپینگ انتخاب شده و توسط مقامات رسمی از این انتخاب مطلع می شود. ورزشکار باید توجه داشته باشد که ممکن است توسط افسر کنترل دوپینگ (DCO) و ناظر یا مأمور (CHAPERONE) سازمان های مبارزه با دوپینگ مسئول برای انجام تست دوپینگ انتخاب شده باشد و از قبل هیچ اطلاعی به وی داده نشده باشد .

  1. احضار یا ابلاغ:
    یک افسر کنترل دوپینگ (DCO) و یا ناظر (Chaperone)ورزشکار را از انتخاب وی برای انجام آزمایش دوپینگ مطلع نموده و از وی می خواهند که رسید فرم ابلاغی کنترل دوپینگ را امضاء کند و موافقت خود را برای انجام آزمایش اعلام نماید. افسر کنترل دوپینگ یا ناظر، ورزشکار را از وظایف، مسئولیت ها و حقوق وی در هنگام انجام آزمایش دوپینگ از جمله حق داشتن یک نفر نماینده جهت همراهی ورزشکار در پایگاه کنترل دوپینگ آگاه خواهند کرد. ورزشکار باید بعد از ابلاغ تا اتمام نمونه گیری در معرض دید افسر کنترل دوپینگ یا ناظر نمونه گیری باقی بماند .
  2. مراجعه به پایگاه کنترل دوپینگ:
    ورزشکار باید بلافاصله حضور خود را به ایستگاه کنترل دوپینگ گزارش دهد و نباید قبل از ورود به ایستگاه نسبت به تخلیه و جمع آوری نمونه خود اقدام کند. همچنین برای ورزشکار یک ناظر در نظر گرفته می شود که در صورت تاخیر در مراجعه به ایستگاه کنترل دوپینگ به یکی از دلایل زیر، ورزشکار را همراهی کند:
    • شرکت در مراسم پیروزی
    • شرکت دریک مصاحبه مطبوعاتی
    • شرکت در مسابقات بیشتر
    • سرد کردن ( که می تواند دوش گرفتن را هم شامل گردد)
    • گرفتن درمان های پزشکی
    • معلوم کردن نماینده و یا مترجم به منظور همراهی
    • گرفتن کارت شناسایی عکس دار
    • اتمام یک جلسه تمرینی ( صرفا برای تست های دوپینگ خارج از مسابقه)
    • سایر موارد فوق العاده
  3. انتخاب یک ظرف جمع آوری نمونه:
    به محض رسیدن به ایستگاه کنترل دوپینگ فرآیند و پروسه نمونه گیری برای ورزشکار شرح داده خواهد شد و حق انتخاب یک ظرف جمع آوری نمونه (VESSEL) سالم و دربسته از بین تعدادی ظرف سالم و کاملا در بسته به وی داده خواهد شد .
  4. جمع آوری حجم مناسب نمونه:
    در مدت زمان آماده کردن نمونه باید لباس های خود را به مقدار لازم و کافی درآورید تا افسر کنترل دوپینگ (DCO) به راحتی بتواند خروج ادرار از بدن شما را مشاهده کند. اگر حجم نمونه ادرار نا کافی (کمتر از ۹۰ میلی لیتر) باشد، باید درب بطری حاوی نمونه را بسته و از ورزشکار درخواست شود که ما بقی نمونه ادراری بطری را تا رسیدن به حجم مورد نیاز جمع آوری کند .
  5. انتخاب کیت جمع آوری نمونه:
    به ورزشکار حق انتخاب یک کیت سالم و دربسته نمونه گیری مشتمل بر بطری های شیشه ای AوB به منظور تقسیم نمونه ادراری داده می شود. ورزشکار باید شخصأ مسئولیت نگهداری و کنترل این بطری ها را تا هنگامی که درب آنها را بسته و پلمب می کند به عهده بگیرید و عدم نشتی آنها را چک نماید .
  6. تقسیم نمونه:
    از ورزشکار درخواست می شود درب بطری های B, A را شخصأ باز نموده و به ترتیب ابتدا با دقت حجم مناسب درخواستی را در بطری B و سپس حجم مورد نظر باقیمانده را در بطری A بریزد و مقدار بسیار کمی از ادرار را در ظرف جمع آوری نمونه باقی بگذارد تا افسر کنترل دوپینگ (DCO) بتواند وزن مخصوص آن را اندازه گیری نماید.
  7. بستن و پلمپ نمودن درب نمونه ها:
    ورزشکار باید درب نمونه AوB را بلافاصله بعد از پر نمودن حجم مناسب نمونه ادراری خود بسته و به خوبی پلمپ نماید.
  8. اندازه گیری و کنترل وزن مخصوص نمونه:
    افسرکنترل دوپینگ (DCO) وزن مخصوص نمونه ادرار را چک خواهد نمود تا دارای وزن مخصوص مناسب آنالیز باشد. اگر نمونه ادراری ورزشکار خیلی رقیق باشد و دارای وزن مخصوص پایین تر از محدوده طبیعی باشد از ورزشکار درخواست می گردد تا نمونه اضافه دیگری جمع آوری نماید تا با وزن مخصوص مورد نیاز مطابقت نماید. به منظور تسریع در آماده کردن نمونه پیشنهاد می گردد که مثانه را کاملا تخلیه نموده و از نوشیدن بیش از اندازه مایعات پرهیز شود.
  9. تکمیل فرم کنترل دوپینگ:
    افسر کنترل دوپینگ (DCO) شماره کد بطری های AوB را روی فرم کنترل دوپینگ ثبت خواهد نمود و ورزشکار باید شماره ثبت شده را چک نماید که صحیح وارد فرم شده باشد. همچنین از ورزشکار درخواست می گردد که داروها، ترکیبات و مکمل های مصرفی خود درماه گذشته را گزارش نماید .
  10. تائید مراحل و دریافت نسخه ورزشکار:
    از ورزشکار در خواست می شود که مشخصات و اطلاعات دسترسی شخصی خود را روی فرم کنترل دوپینگ بنویسید و بعد از کنترل و تائید کلیه موارد نوشته شده بر روی فرم، آنرا امضاء نماید و یک کپی از فرم تکمیلی را دریافت کند.

 

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

http://instagram.com/a.s.basketball

مطالب زیر را مطالعه بفرمایید

https://new.asbasket.com/%d8%aa%d8%a6%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b3%da%a9%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84/%d8%a2%d8%b3%db%8c%d8%a8-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%88%d8%b1%d8%b2%d8%b4-%d8%a8%d8%b3%da%a9%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%84/

 

آسیب های عمومی در ورزش بسکتبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.